Monday, April 28, 2014

Tanyalah Ustaz Siri 101 ( Jenis Beristighfar, Sedekah Untuk Ibu Bapa Meninggal Dunia, Jiran Suka Bergaduh, Hukum Membunuh Nyamuk dan Ucapan Sayang Pada Tunang.)

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh 

بِسْمِ ٱللَّهِ ٱلرَّحْمَـٰنِ ٱلرَّحِيم  


Segala puji bagi Allah, Rabb sekelian alam. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad SAW keluarga serta para sahabat dan pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat. 


Sahabat yang dirahmati Allah,    

Tanyalah Ustaz Siri 101 adalah menjelaskan persoalan jenis beristighfar, sedekah untuk ibu bapa meninggal dunia, jiran suka bergaduh, hukum membunuh nyamuk dan ucapan sayang pada tunang.

561. Soalan : Ustaz boleh terangkan bentuk-bentuk beristighfar yang diamalkan oleh Rasulullah SAW?

Jawapan : 

Di antara bacaan istighfar yang ada hadisnya: 

Pertama : أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ

Astaghfirullâh. (Hadis Riwayat Muslim.)

 Haditnya:

عَنْ ثَوْبَانَ قَالَ: “كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِذَا انْصَرَفَ مِنْ صَلَاتِهِ اسْتَغْفَرَ ثَلَاثًا وَقَالَ اللَّهُمَّ أَنْتَ السَّلَامُ وَمِنْكَ السَّلَامُ تَبَارَكْتَ ذَا الْجَلَالِ وَالْإِكْرَامِ”. قَالَ الْوَلِيدُ فَقُلْتُ لِلْأَوْزَاعِيِّ كَيْفَ الْاسْتِغْفَارُ قَالَ تَقُولُ أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ.

Tsauban bercerita, “Jika Rasulullah Sallallahu ’Alaihi Wasallam selesai solat baginda beristighfar tiga kali, lalu membaca “Allahumma antas salam wa minkas salam tabarokta ya dzal jalali wal ikrom”. 

Al-Walid (salah satu perawi hadits) bertanya kepada al-Auza’i, “Bagaimanakah (redaksi) istighfar baginda?”. 

“Astaghfirullah, astaghfirullah” jawab al-Auza’i.] 

Kedua :

أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ الْعَظِيمَ الَّذِي لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ الْحَيَّ الْقَيُّومَ وَأَتُوبُ إِلَيْه

Astaghfirullôhal ‘azhîm alladzî lâ ilâha illâ huwal hayyul qoyyûm wa atûbu ilaih.
(Hadis Riwayat Tirmidzi dan dinilai sahih oleh al-Albani)

.Hadisnya adalah:

“مَنْ قَالَ أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ الْعَظِيمَ الَّذِي لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ الْحَيَّ الْقَيُّومَ وَأَتُوبُ إِلَيْهِ غُفِرَ لَهُ وَإِنْ كَانَ فَرَّ مِنْ الزَّحْفِ”

“Barangsiapa mengucapkan “Astaghfirullahal azhim alladzi la ilaha illah huwal hayyul qoyyum wa atubu ilaih” nescaya akan diampuni walaupun lari dari medan perang”. 

Ketiga :

اللَّهُمَّ أَنْتَ رَبِّي لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ خَلَقْتَنِي وَأَنَا عَبْدُكَ وَأَنَا عَلَى عَهْدِكَ وَوَعْدِكَ مَا اسْتَطَعْتُ أَعُوذُ بِكَ مِنْ شَرِّ مَا صَنَعْتُ أَبُوءُ لَكَ بِنِعْمَتِكَ عَلَيَّ وَأَبُوءُ لَكَ بِذَنْبِي فَاغْفِرْ لِي فَإِنَّهُ لَا يَغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلَّا أَنْت

“Allôhumma anta robbî lâ ilâha illa anta kholaqtanî wa anâ ‘abduka wa anâ ‘alâ ‘ahdika wa wa’dika mastatho’tu. A’ûdzubika min syarri mâ shona’tu, abû’u laka bini’matika ‘alayya, wa abû’u bi dzanbî, faghfirlî fa innahu lâ yaghfirudz dzunûba illa anta”. (Hadis Riwayat Bukhari.)

 Hadisnya sebagai berikut:

عَنْ شَدَّادِ بْنِ أَوْسٍ عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: “سَيِّدُ الِاسْتِغْفَارِ: “اللَّهُمَّ أَنْتَ رَبِّي لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ خَلَقْتَنِي وَأَنَا عَبْدُكَ وَأَنَا عَلَى عَهْدِكَ وَوَعْدِكَ مَا اسْتَطَعْتُ أَبُوءُ لَكَ بِنِعْمَتِكَ عَلَيَّ وَأَبُوءُ لَكَ بِذَنْبِي فَاغْفِرْ لِي فَإِنَّهُ لَا يَغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلَّا أَنْتَ أَعُوذُ بِكَ مِنْ شَرِّ مَا صَنَعْتُ” إِذَا قَالَ حِينَ يُمْسِي فَمَاتَ دَخَلَ الْجَنَّةَ أَوْ كَانَ مِنْ أَهْلِ الْجَنَّةِ, وَإِذَا قَالَ حِينَ يُصْبِحُ فَمَاتَ مِنْ يَوْمِهِ مِثْلَهُ”.

Dari Syaddad bin Aus, bahwasanya Rasulullah Sallallahu’Alaihi Wasallam bersabda, “Istighfar yang paling istimewa adalah: “Allôhumma anta robbî lâ ilâha illâ anta kholaqtanî wa anâ ‘abduka wa anâ ‘alâ ‘ahdika wa wa’dika mastatho’tu, abû’u laka bini’matika ‘alayya wa abû’u laka bidzanbî, faghfirlî fa innahu lâ yaghfirudz dzunûba illâ anta, a’ûdzubika min syarri mâ shona’tu” 

(Ya Allah, Engkaulah Rabbku itdak ada yang berhak disembang melainkan diriMu. Engkau telah menciptakanku. Aku adalah hamba-Mu dan aku akan setia di atas perjanjianku dengan-Mu semampuku. Aku mengakui nikmat-Mu untukku dan aku mengkaui dosaku. Maka ampunilah diriku, sesungguhnya tidak ada yang mengampuni dosa melainkan diri-Mu. Aku memohon perlindungan dari-Mu dari keburukan perbuatanku). Andaikan seorang hamba mengucapkannya di sore hari kemudian ia mati maka akan masuk surga atau akan termasuk penghuni surga. Dan jika ia mengucapkannya di pagi hari lalu meninggal maka ia akan mendapatkan ganjaran serupa”.)

562. Soalan :  Ustaz.. saya nak tanya jika kita bersedekah dengan niat sedekah untuk arwah ayah dan ibu ,adakah kita juga akan mendapat pahala sedekah itu ?

Jawapan : 

Jika kita bersedekah harta atau makanan kepada fakir miskin, sekolah agama, maahad tahfiz atau pembinaan masjid baru di niatkan untuk kedua ibu bapa yang telah meninggal dunia akan sampai kepada mereka dan pahalanya juga akan kita perolehi tidak dikurangkan walaupun sedikit. 

Bertanya seorang sahabat kepada Nabi SAW maksudnya " Ya Rasulullah SAW , sesungguhnya ibuku telah meninggal, adakah jika aku bersedeqah untuknya, maka pahala sedeqah ini dapat memberi manfaat kepadanya? , Nabi SAW menjawab : " Ya" ( Hadis Riwayat Abu Daud & Tirmidzi ; Imam Tridmidzi mengatakannya Hasan ; juga diriwayatkan oleh al-Bukhari dengan sedikit berbeza lafaz tetapi ertinya sama)

563. Soalan : Ustaz kenapa ada orang iri hati dengan jiran sebelah pada hal jiran tadi tak pernah cari gaduh dengan dia cuba ustaz jelaskan dengan lebih lanjut lagi.?

Jawapan : 

Berkelahi dan menabur fitnah kepada jiran adalah dosa besar kerana jiran mempunyai hak-hak yang wajib dipenuhi. Rasulullah SAW. selalu dipesan oleh malaikat Jibril supaya berbuat baik kepada jiran. Dalam sebuah hadis sahih; diriwayatkan daripada Aisyah r.a. Baginda Mulia telah bersabda: “Jibril sentiasa berpesan kepadaku tentang jiran, sehingga aku menyangka Jibril akan menjadikan jiran itu sebagai waris (kepada jirannya).” (Hadis riwayat Bukhari, Muslim, Abu Dawud, Ibnu Majah dan Tirmizi).

Sabda Rasulullah SAW: “Tidak sempurna iman, jika kamu tidur dalam kekenyangan sedang jiran tetangga mu menangis kerana kelaparan.

Kes sosial yang pertama dibicarakan di mahkamah Allah Subhanahu Wa Ta’ala di hari kiamat ialah tentang jiran, samada kita mendakwa jiran atau jiran yang akan mendakwa kita. Misalnya jiran kita uzur, miskin dan kita tidak pernah menolongnya. Dalam kes sepetti ini, jiranlah yang akan mendakwa kita di akhirat nanti.

At-Tabrani meriwayatkan daripada Jabir r.a. daripada Nabi SAW, Baginda bersabda; “Jiran itu 3 golongan:

1) Jiran dengan 1 hak, iaitu jiran yang musyrik. Dia hanya ada hak kejiranan.

2) Jiran dengan 2 hak iaitu jiran yang beragama Islam. Dia ada hak kejiranan dan ada hak Islam.

3) Jiran dengan 3 hak iaitu jiran beragama Islam yang mempunyai hubungan kekeluargaan. Dia ada hak kejiranan, ada hak Islam dan ada hak hubungan kekeluargaan.”

Rasulullah SAW apabila isteri Baginda memasak masakan berkuah, disuruh agar dilebihkan kuah untuk diberi kepada jiran Baginda, walaupun jirannya itu kafir. Baginda Rasulullah SAW berkata kepada Abu Dzar Al-Ghifari yang bermaksud: “Apabila kamu memasak makanan, banyakkanlah kuahnya dan berilah kepada jiran kamu.

Daripada Abu Hurairah r.a., bahawa Rasulullah SAW telah bersabda: Sesiapa yang beriman dengan Allah dan hari akhirat, maka hendaklah dia berkata baik atau dia diam. Sesiapa yang beriman dengan Allah dan hari akhirat, maka hendaklah dia memuliakan jiran tetangganya. Sesiapa yang beriman dengan Allah dan hari akhirat, maka hendaklah dia memuliakan tetamunya. (Hadis riwayat al-lmam al-Bukhari dan Muslim.)

Satu ketika Rasulullah SAW berkumpul bersama dengan para sahabat. Kemudian salah seorang sahabat berkata bahawa dia memiliki seorang jiran wanita yang sering berpuasa disiang hari dan di malam harinya bersembahyang tahajjud. Tetapi Rasulullah mengatakan bahawa wanita itu adalah ahli Neraka. Sahabat bertanya, mengapa demikian. Jawab Baginda Rasulullah SAW, “Wanita itu selalu menyakiti jiran tetangga dengan lidahnya, tidak ada kebaikan lagi baginya dan dia adalah ahli Neraka. Menurut Imam Al-Ghazali dalam kitabnya, “Bimbingan Mukmin” menyatakan beberapa hak dan tanggung jawab yang perlu ditunaikan oleh seseorang terhadap jirannya, antaranya ialah:

Hendaklah seseorang itu memulakan memberi salam kepada jirannya.
1. Menziarahinya ketika sakit dan mengucapkan takziah ketika berlaku kematian dan melawati jenazahnya.
2. Jangan terlalu banyak bertanya tentang hal ehwalnya.
3. Memaafkan segala kesalahan dan kesilapannya.
4. Hendaklah menutup keaiban dan kecelaan yang berlaku pada dirinya.
5. Sentiasa bersikap lemah lembut terhadap anak-anaknya dengan tutur kata yang baik
6. Bersedia menolong jiran yang ditimpa bencana.
7. Tidak menyakiti hati jiran seperti membuang sampah di pinggir rumahnya
8. Tidak terpengaruh dengan kata-kata untuk memburuk-burukkan jiran.

564. Soalan : Apakah hukumnya membunuh nyamuk dan binatang yang berbisa?

Jawapan :

Hukum membunuh nyamuk adalah harus kerana nyamuk boleh membawa penyakit yang memudharatkan manusia. Ulama Islam membuat beberapa kategori haiwan dalam konteks boleh tidaknya dibunuh dengan tanpa alasan. 

1) Haiwan bernaluri buas, berpopulasi di tempat yang jauh dari kehidupan manusia, seperti binatang buas yang hidup di hutan belantara dan di gurun atau di pegunungan. Haiwan jenis ini boleh dibunuh untuk, misalnya untuk menghilangkan ancamannya atau untuk dimanfaatkan anggotanya badannya, seperti untuk diambil kulitnya. 

2) Haiwan yang tidak bernaluri buas, namun boleh menjadi buas kalau diganggu, seperti anjing dan kucing. Haiwan jenis ini bila membahayakan atau mengganggu ketenteraman umum, boleh dibunuh, seperti anjing yang menyerang orang, atau anjing gila.

3) Haiwan yang membahayakan manusia dan sering hidup ditengah populasi manusia, seperti ular, kalajengking. Haiwan jenis ini dianjurkan untuk dibunuh dalam keadaan apapun. Dalam sebuah hadis nabi pernah bersabda "Lima jenis haiwan yang harus dibunuh, baik di tanah haram mahupun di tanah biasa, iaitu : ular, kalajengking, tikus, anjing buas dan burung rajawali" (H.R. Abu Daud) dalam riwayat lain disebutkan juga burung gagak. 

4) Haiwan yang sepertinya tidak membahayakan, namun dianjurkan untuk dibunuh seperti cicak dan tokek, kerana menurut riwayat ketika nabi Ibrahim dihukum bakar olah raja Namrud, binatang ini ikut meniup apinya. (Hadis Riwayat Bukhari, Ibnu Majah, Ahmad) 

5) Jenis serangga yang memang boleh dibunuh untuk dimakan, seperti belalang. (Hadis Riwayat Bukhari ). Ada beberapa jenis serangga yang danjurkan untuk tidak dibunuh, yaitu semut, lebah, burung hud-hud dan burung Surrad". (H.R. Bukhari & Muslim), semut di sini oleh para ulama adalah semut besar, atau sering disebut semut Sulaiman, adapaun semut kecil boleh dibunuh, hanya ulama Maliki yang menghukumi makruh membunuhnya. 

Adapun serangga atau haiwan kecil lainnya, kalau memang membahayakan atau menimbulkan malapetaka, seperti hama, baik hama burung, belalang, tikus dan sebgainya. maka boleh membunuhnya dan bahkan dianjurkan. Hukum ini dilandaskan kepada kaedah hukum Islam "semua yang menimbulkan bahaya (madharat) harus dihilangkan". Begitu juga serangga semacam nyamuk yang menimbulkan penyakit harus diberantas, bahkan meskipun dengan menggunakan bahan kimia.

565. Soalan : Apa hukum panggil perkataan 'sayang'kepada tunang kita.ustaz tolong jelaskan?

Jawapan : 

Hakikat sebenarnya apabila seseorang telah bertunang sememangnya mereka saling cinta mencintai, sayang menyayangi tetapi ucapan ini sebaik-baiknya jangan di keluarkan kerana boleh mendatangkan terangsang nafsu syahwat. Kata-kata yang lemah lembut, berbincang tentang keindahan Islam dan terdapat unsur-unsur tarbiah dan mengingatkan pada hari akhirat adalah ucapan yang baik dituturkan oleh orang mukmin bersama tunangnya. Jauhi kata-kata yang boleh mendatangkan zina hati , zina mulut dan zina telinga.

No comments:

Post a Comment