Saturday, February 22, 2014

Ringkasan Senarai Tajuk-tajuk Tanyalah Ustaz Siri 1 - 67

Senarai Tajuk-Tajuk Soalan :

Siri 1 membicarakan persoalan hukum memunggut cukai, hati gelisah ketika hendak solat, bertaubat nazar untuk tutup aurat dan hak-hak isteri selepas diceriakn oleh suami.

Siri 2 membicarakan persoalan isteri nusuz, cara-cara mandi junub, menyusukan anak hingga 6 tahun, cara hendak tebuk dosa lama, petua-petua pindah rumah baru.

Siri 3 membicarakan persoalan sunah Rasulullah SAW, bersyukur dan bersabar dengan pasangan hidup, ramai wanita di neraka, dosa sesama manusia dan suka menghina dan ungkit-ungkit pemberian.

Siri 4 membicarakan persoalan lamaran lelaki kepada wanita, adik beradik susuan, pinjaman wang, berbohong yang diharuskan dan ilmu tasawuf.

Siri 5 membicarakan persoalan doa penerang hati, hukum Amanah Saham Bumiputra dan Amanah Saham Nasional, hukum mengawini perempuan Syiah, Syirik Besar dan Syirik Kecil dan Adab-adab Membaca al-Quran.

Siri 6 adalah menjelaskan persoalan hukum bercakap bohong, memakai purdah, hukum onani, makmum masbuq dan wang riba.

Siri 7 adalah menjelaskan persoalan mudah marah, cara melupuskan kitab al-Quran yang rosak, menjawab salam di radio, duduk sebentar bangun daripada sujud dan solat istikharah.

Siri 8 adalah menjelaskan persoalan ayat-ayat untuk mengesan gangguan sihir, cara-cara rawatan sihir, menguap semasa membaca al-Fatihah semasa solat, hukum ziarah kubur dan adab-adab semasa ziarah kubur.

Siri 9 adalah menjelaskan persoalan maksud bulan-bulan dalam kalender Islam dan empat bulan haram, hukum tidak bertegur sapa, kisah kewafatan Nabi SAW, jenis-jenis orang murtad dan hukum membaca Surah Yasin ketika nazak.

Siri 10 adalah menjelaskan persoalan darah haid, tempuh iddah, mengucapkan "Rest in Peace", hukum bekerja sebagai veterina dan bermimpi dengan orang yang telah meninggal dunia.

Siri 11 adalah menjelaskan persoalan anak susuan, isteri yang diceraikan, kisah Saidina Umar, hukum bersolek dan hukum rebounding rambut.

Siri 12 adalah menjelaskan persoalan hukum memakai jam sadur emas, aurat wanita di rumah mertua, berkahwin dengan sepupu, terbuka kaki ketika solat dan anak susuan.

Siri 13 adalah menjelaskan persoalan masuk waktu Zohor, hubungan di antara suami dan isteri, menggantung gambar, cara-cara solat berjemaah dengan isteri dan jenis-jenis iddah.

Siri 14 adalah menjelaskan persoalan solat jamak dan qasar, suami mengaku bujang adakah gugur talak, wang yang dipinjamkan tidak perlu dibayar zakat, cadar dan selimut kain sutera dan hukum mengumpat.

Siri 15 adalah menjelaskan persoalan cara membuang sifat mazmumah, suami tak jalankan tanggungjawab, hadis dhaif dan palsu, anak angkat dan aurat wanita.

Siri 16 adalah menjelaskan persoalan doa mudah bersalin, menjaga lidah, zakat emas perhiasan, amalan diwaktu malam dan memberi salam di masjid.

Siri 17 adalah menjelaskan persoalan hibah dan faraid, anak dehaka, minyak wangi berakohol , mendapat gangguan dan poligami.

Siri 18 adalah menjelaskan persoalan perhubungan lelaki dan wanita di facebook, kedudukan muslimah selepas bercerai, majikan tak benarkan solat, maksud insan dan ucapan seseorang boleh menjadikan dia jatuh kafir (murtad)

Siri 19 adalah menjelaskan persoalan terlelap sewaktu solat, mimpi kucing hitam, pinjaman duit bank, solat berjemaah dan bertindik hidung.

Siri 20 adalah menjelaskan persoalan derma organ, hukum aqiqah, membeli di kedai orang Islam, ibadah korban dan mandi wajib dengan berbogel.

Siri 21 adalah menjelaskan persoalan membaca terjemahan al-Quran dan kebaikan al-Quran, bernazar perkara yang wajib, perjanjian untuk berkahwin, cara mudah hafalan dan zikir tenangkan hati.

Siri 22 adalah menjelaskan persoalan fitnah Dajjal, bab solat, wuduk dan membaca tahyat akhir, lafaz cerai sindiran, berpisah dengan kekasih dan qada dan qadar

Siri 23 adalah menjelaskan persoalan syurga anak di bawah tapak kaki ibu, aurat wanita, anak-anak dijaga oleh ibu bapa, riak dan sombong dan lain-lain

Siri 24 adalah menjelaskan persoalan hukum menghadiahkan kepada orang yang telah meninggal dunia, hukum mengambil PTPTN, qada puasa dan fidyah, qarin dan malaikat pendamping dan aurat wanita.

Siri 25 adalah menjelaskan persoalan suka seseorang kerana Allah, hukum berhutang, hukum forex, huraian hadis berbangga dengan dunia dan tabur bunga di pusara.

Siri 26 adalah menjelaskan persoalan iqamat untuk wanita, tidak wajib qada orang koma, haiwan peliharaan, doa untuk kedai bukan Islam dan hukum memakai ilmu hitam.

Siri 27 adalah menjelaskan persoalan mencari jodoh, syarat-syarat sujud dalam solat, kerja di kilang kondom, kenapa daging khinzir diharamkan dan solat Jumaat.

Siri 28 adalah menjelaskan persoalan hutang budi di ungkit-ungkit, mimpi melihat ayat al-Quran (3 qul), solat di memakai kasut di hutan, pasang kepuk dan batu nisan di kubur dan anak angkat.

Siri 29 adalah menjelaskan persoalan persiapan sebelum mati, sifat khauf dan raja', cinta kerana Allah, hukum bonos ASB dan hukum baca tahlil.

Siri 30 adalah menjelaskan persoalan hukum berdua-duaa, simpanan berbentuk wadi'ah, jiwa tidak tenang, dilarang berdoa untuk orang bukan Islam dan doa untuk mendapatkan jodoh.

Siri 31 adalah menjelaskan persoalan sihir dan gangguan jin, qada dan qadar, hati tak boleh di paksa, hukum memotong kuku dan bersolat tetapi masih melakukan perbuatan keji dan mungkar.

Siri 32 adalah menjelaskan persoalan hukum nazar, hukum isteri berhias keluar rumah, suara pelat untuk sebut al-Fatihah, membantu kenduri kahwin dan sistem wadi'ah dalam Islam.

Siri 33 adalah menjelaskan persoalan hukum bercinta, meminjam duit ibu, kisah Nabi Adam a.s. bertaubat daripada dosa dan kebumikan jenazah.

Siri 34 adalah menjelaskan persoalan pangglan ibu, hukum membaca tahlil, tanda-tanda kematian, hukum faraid dan fenomena huruf 26.

Siri 35 adalah menjelaskan persoalan bacaan al-Quran untuk orang yang sudah meninggal dunia, apakah maksud mujahadah, cara melakukan muhasabah, beriltizam dengan ibadah dan isteri di zalimi.

Siri 36 adalah menjelaskan persoalan solat dengan pejam mata, khusyuk dalam solat, mandi wajib ketika sakit, melihat aurat wanita ketika bersukan dan perpaduan sesama rakyat.

Siri 37 adalah menjelaskan persoalan memberi salam di antara lelaki dan wanita, suami abaikan tanggungjawab, isteri derhaka, hukum membuat fitnah dan membayar hutang.

Siri 38 adalah menjelaskan persoalan kisah Nabi Isa a.s, hadis palsu daripada Syiah, ciri-ciri ahli syurga, ciri-ciri ahli neraka dan hukum faraid.

Siri 39 adalah menjelaskan persoalan hilang jangan berputus asa dari rahmat Allah, hukum orang bukan Islam masuk masjid, isteri curang dibelakang suami, kaki wanita aurat dan tidur gigi berkacip-kacip.

Siri 40 adalah menjelaskan persoalan siapakah qarin manusai?, baru belajar sembahyang, makan ketam nipah, bersalin di hospital dan jumpa bomoh untuk merawat penyakit mistri.

Siri 41 adalah menjelaskan persoalan kenapa Allah ciptakan syurga dan neraka, suami dan isteri mandi wajib bersama, tidak kutuk orang yang berdosa, wanita haid dan isbal (pakaian melebihi mata kaki)

Siri 42 adalah menjelaskan persoalan orang bunian, jin ditangkap, bekas isteri bertaubat, hormati ibu bapa dan harta pusaka.

Siri 43 adalah menjelaskan persoalan harta pusaka , hukum berdua-duaan, sifat tegur menegur, membuat pelaburan di dalam Islam.


Siri 45 adalah menjelaskan persoalan ibu suruh anak perempuan minta cerai, hukum isbal, hukum wanita haid membaca al-Quran, banyak bercakap hati keras dan membunuh binatang perosak. 

Siri 46 adalah menjelaskan persoalan doa sebelum memulakan ucapan, hukum mencuri, keburukkan meminta-minta, selawat Nabi SAW, dan cara berwuduk kerana luka.

Siri 47 adalah menjelaskan persoalan akibat tinggalkan solat, hukum onani, fidyah puasa, cara bertaaruf, kawan tak jujur, berkongsi doa dan suami suka memburukkan isteri.

Siri 48 adalah menjelaskan persoalan bertaubat nasuha, terhidu asap rokok, hukum mendengar muzik, hukum memakai purdah dan pernikahan wanita mengandung anak luar nikah.

Siri 49 adalah menjelaskan persoalan berpoligami, hukum melakukan khianat dan dengki, berdoa kepada ibu bapa yang bukan Islam, doa untuk sahabat, hukum menolak pemberian hadiah dan hukum bertato.

Siri 50 adalah menjelaskan persoalan memakai rambut palsu, mandi wiladah, mencabut rambut yang beruban, solat di masjid dan hukum mencari harta karun

Siri 51 adalah menjelaskan persoalan wanita menagis, tidak adil berpoligami, membeli rokok, doa untuk ibu yang sudah meninggal dunia dan saka dan qareen.

Siri 52 adalah menjelaskan persoalan hukum menggunakan jampi, rawatan yang di lakukan Nabi SAW, sifat munafik, hukum lap bekas wuduk dan makan di gerai bukan Islam.

Siri 53 adalah menjelaskan persoalan solat untuk apa, ambil air kolah masjid tanpa minta izin, memberi salam pada wanita, sebab hati tak sedap dan nikah wanita mengandung anak luar nikah.

Siri 54 adalah menjelaskan persoalan isteri bosan dengan suami, cerak talak 3, doa masuk rumah baru, wanita memakai inai dan membuang sifat suka mengumpat.

Siri 55 adalah menjelaskan persoalan hukum makan buah-buahan dibuat semnahyang oleh bukan Islam, isteri masuk syurga tanpa suami, wanita menjadi imam. tiada paksaan di dalam agama dan ada niat nak masuk Islam. 

Siri 56 adalah menjelaskan persoalan suara wanita, qada solat lepas Asar, memutuskan silaturahim, hukum meninggalkan solat muslim tinggalkan ajaran Islam.

Siri 57 adalah menjelaskan persoalan cinta Nabi Muhammad SAW, solat tahajud, rukun qauli, mertua kawal gaji menantu menjadi iman solat

Siri 58 adalah menjelaskan persoalan roh manusia mati bunuh diri, mati su'ul khatimah, bagimana cinta Nabi SAW , rukun solat dan solat tahajud.

Siri 59 adalah menjelaskan persoalan maksud futur, umat Islam perlu bersatu, solat witir, fadilat surah al-Fatihah dan agihan wang zakat.

Siri 60 adalah menjelaskan persoalan doa mengangkat tangan, , menyimpan rahsia kepada bakal suami baru, Islam agama yang lengkap dan sempurna, bersangka baik kepada Allah SWT dan maksud istidraj.

Siri 61 adalah menjelaskan persoalan hukum main kutu, tanda-tanda seseorang di kasihi Allah, memakai cincin mengikut sunah Rasulullah SAW, solat berjemaah imam bacaannya cepat dan petua-petua untuk melahirkan kasih sayang suami isteri. 

Siri 62 adalah menjelaskan persoalan riyak dan sum'ah, hadis akhir zaman, apakah dia saka, isteri tidak mahu menutup aurat dan hukum mengambil wang pendahuluan.

Siri 63 adalah menjelaskan persoalan batal wuduk, solat istikharah, hukum memandulkan kucing, menghisap ganja dan mendedahkan aib oarng lain.

Siri 64 adalah menjelaskan persoalan solat tahajud, umrah tanpa mahram, menjaga ibu , harta sepencarian dan berjudi dalam sukan.

Siri 65 adalah menjelaskan persoalan waniat haid masuk masjid, wuduk air mustakmal, buka al-Quran semasa solat, wang pertaruhan dan nafkah anak setelah bercerai.

Siri 66 adalah menjelaskan persoalan wanita haid baca al-Quran, musibah kehilangan pesawat MH 370, salin nota di facebook, memaafkan seseorang, perceraian kerana isteri nusuz.

Siri 67 adalah menjelaskan persoalan menjaga ibu, doa pelembut hati, cara-cara bertaubat, tertidur semasa khutbah dan mungkir janji.
















No comments:

Post a Comment