Thursday, July 31, 2014

Ringkasan Senarai Tajuk-tajuk Tanyalah Ustaz Siri 114-141

Senarai Tajuk-Tajuk Soalan Siri 114 - 141

Siri 114 adalah menjelaskan persoalan cara-cara sujud dalam solat, ayat al-Quran untuk mohon mendapat zuriat, cara menyambut bayi baru lahir, urusan jenazah, huraian muhasabah dan muraqabah.

Siri 115 adalah menjelaskan persoalan hijrah Rasulullah SAW sembunyi diGua Thur, hukum memakai pendinding, hukum amalkan yoga, murtad dalam Islam dan kenapa perlu aad mazhab.

Siri 116 adalah menjelaskan persoalan ikut mazhab lain, cara qada solat yang ditinggalkan, nikah gantung, tanda-tanda orang kena sihir. dan ceraikan isteri di rumah.

Siri 117 adalah menjelaskan persoalan lelaki berambut panjang, hukum tidak menjawab salam, solat wuduk, tanda kena santau dan tempuh iddah lelaki.

Siri 118 adalah menjelaskan persoalan perkahwinan ketika usia muda, fadilat surah al-Kahfi, mengumpat orang bukan Islam, niat susukan anak dengan susu badan dan cara atasi hati tak tentram.

Siri 119 adalah menjelaskan persoalan hari keluarga cabutan bertuah, hukum berkabung kerana kematian, batalkan nazar kaffarah, lutut turun dahulu ketika sujud dan mandi hadas ketika cedera.

Siri 120 adalah menjelaskan persoalan fasakh dan tebus talak, cemburu semasa bertunang, cerai talak 3 semasa marah, roh orang mukmin dan bacaan imam perlahan.

Siri 121 adalah menjelaskan persoalan hukum berzina, doa kesembuhan penyakit resedong, syarat doa dikabulkan, niat puasa sunat dan berdakwah secara kasar.

Siri 122 adalah menjelaskan persoalan menolong mangsa kemalangan, menjaga aurat di tempat kenduri, qada solat dengan sengaja,wanita  menaiki motosikal , riak dan takbur.   

Siri 123 adalah menjelaskan persoalan bertunang, isteri suka maki hamun suami, hati rasa tak bersalah bila tinggalkan solat, hukum membela burung dan lelaki sudah berkahwin mengaku bujang.

Siri 124 adalah menjelaskan persoalan hutang belum bayar meninggal dunia, berdakwah tapi suka menyinggung perasaan orang lain, nenek ada saka, nikah gantung dan lambat solat Asar.

Siri 125 adalah menjelaskan persoalan umur untuk berkhatan, wanita cukur bulu kening, hadis sahih kebaikan isteri, bersiwak semasa berpuasa dan mengambil pil perancang keluarga.

Siri 126 adalah menjelaskan persoalan bertaubat kepada Allah SWT, gambar facebook, baju terkena arak, hati perlu bertawakal dan suami cepat panas baran.

Siri 127 adalah menjelaskan persoalan nikah khitbah (nikah gantung), semasa sujud tak boleh baca al-Quran, wali nikah, solat tahajud tak perlu minta izin suami, solat di akhir waktu dapat satu rekaat dan solat tergesa-gesa (mencuri dalam solat)

Siri 128 adalah menjelaskan persoalan dosa tanggung sendiri, hukum memelihara anjing, hukum bertaruh judi, doa hilang barang dan cara mohon maaf mereka yang sudah meninggal dunia.

Siri 129 adalah menjelaskan persoalan rujuk semasa iddah, ciri-ciri sifat sombong, darah istihadah, tafsiran ayat Kursi , cara-cara qada solat dan makan pil cegah haid.

Siri 130 adalah menjelaskan persoalan roh manusia, seksa kubur berdasarkan hadis sahih, cara-cara solat tahajud, jumlah para nabi dan rasul dan hukum murtad.

Siri 131 adalah menjelaskan persoalan puasa semasa menyusukan anak, cara pengkebumian jenazah,pendidikan anak , bersiwak dalam bulan puasa dan dilarang membaca al-Quran semasa rukuk dan sujud.

Siri 132 adalah menjelaskan persoalan dosa berzina, menasihati ibu, orang miskin wajib zakat fitrah, hukum bersumpah dan orang bukan Islam pegang al-Quran.

Siri 133 adalah menjelaskan persoalan doa untuk demam, Surah al-Ikhlas di sayap malaikat, lelaki memakai inai, jirus air di kubur dan cara mengetahui haid sudah kering.

Siri 134 adalah menjelaskan persoalan cara wuduk kaki bersimen, roh tak boleh balik rumah, haid melebihi 30 hari, was-was air kencing keluar dan syaitan di ikat di bulan Ramadan.

Siri 135 adalah menjelaskan persoalan dosa menyekat rezeki, kenapa doa kita di Palestin belum di kabulkan, wanita kerap keluar angin, ada kata pandangan perjuangan di Palestin bukan jihad dan solat pegang al-Quran.

Siri 136 adalah menjelaskan persoalan takrif anak yatim, tak khusyuk solat, berdoa tak rasa sayu dan hukum bernazar.

Siri 137 adalah menjelaskan persoalan minum air selusuh, bolehkan kita berdoa tanpa usha seperti Palestin, golongan kena fidyah kerana meninggalkan puasa, sahabat minum darah bekam Nabi SAW, dan berkahwin wanita Kristian.

Siri 138 adalah menjelaskan persoalan bertaubat pulangkan barang curi, hukum mengambil wang pendahuluan, hukum beramal dengan kitab terdahulu,hukum baca doa iftitah dan solat depan orang tidur.  

Siri 139 adalah menjelaskan persoalan Kristian sekarang bukan ahli kitab, tarikh nuzul al-Quran, tertidur semasa solat, batal wuduk pegang buah zakar dan cara tenagkan hati.

Siri 140 adalah menjelaskan persoalan puasa telan kahak, maksud mufaraqah, hukum gabung puasa, suntikan ketika puasa dan zirah kubur simati mengetahuinya.

Siri 141 adalah menjelaskan persoalan hukum batalkan nazar, kawin di Thailand, cinta kerana Allah, penyakit urat saraf (amalan ayat al-Quran) dan memakai baju ada ayat al-Quran masuk tandas.

No comments:

Post a Comment