Sunday, January 25, 2015

Tanyalah Ustaz Siri 210 (Zakat KWSP, Perbezaan Menuntut Ilmu di Masjid Dengan di T.V, Berdakwah Perlu Berlemah Lembut, Solat Menghormati Waktu dan Cara Wuduk Rasulullah.)

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh                                                                              

بِسْمِ ٱللَّهِ ٱلرَّحْمَـٰنِ ٱلرَّحِيم  


Segala puji bagi Allah, Rabb sekelian alam. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad SAW keluarga serta para sahabat dan pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat. 


Sahabat yang dirahmati Allah,    

Tanyalah Ustaz Siri 210 adalah menjelaskan persoalan zakat kwsp, perbezaan menuntut ilmu di masjid dengan di T.V, berdakwah perlu berlemah lembut, solat menghormati waktu dan cara wuduk Rasulullah.

1006. Soalan : Bolehkan saya bayar zakat kwsp dengan di masukkan wang zakat itu ke tabung masjid?

Jawapan : 

Ramai orang keliru hendak penyaluran wang zakat di samakan dengan wang sedekah. Wang zakat (samaada zakat kwsp, pendapatan atau wang simpana) yang hendak kita keluarkan perlu di agihkan kepada 8 asnaf bukan kepada tabung masjid, rumah anak yatim, atau tabung sekolah agama. 

Wang zakat sebaik-baiknya di serahkan kepada Pusat Zakat tempat pun tinggal kerana Pusat Zakat akan agihkan kepada 8 asnaf sebagaimana yang di nyatakan oleh al-Quran. Tetapi wang sedekah puan boleh salurkan di mana-mana saja yang puan berhajat nak salurkan samaada tabung masjid, sekolah agama dan rumah anak yatim.

Allah SWT telah menjelaskan golongan yang layak menerima zakat seperti firmanNya di dalam al-Quran, surah al-Taubah ayat 60:

Maksudnya: “Hanyasanya al-Sodaqaat (zakat) ituadalah untuk orang-orang yang fakir, miskin, amil-amil yang menguruskannya, muallaf yang dijinakkan hatinya, untuk hamba-hamba yang hendak memerdekakan diri, orang-orang yang berhutang, untuk sabilillah, iaitu sebagai satu ketetapan daripada Allah. Dan ingatlah Allah Maha Mengetahui, lagi Maha Bijaksana.”

Penjelasan ringkas setiap golongan di atas:

1. Fakir: orang yang tidak ada harta yang cukup untuk memenuhi keperluan makanan, pakaian dan tempat tinggal. Seperti orang yang memerlukan sepuluh ringgit tetapi dia hanya memiliki 3 ringgit sahaja.

2. Miskin: Orang yang hanya memiliki sesuatu untuk keperluan dirinya akan tetapi ianya tidak mencukupi, seperti seorang yang memerlukan 10 ringgit tetapi dia hanya memiliki 8 ringgit sahaja.

3. Amil-Amil yang menguruskannya: iaitulah pegawai-pegawai yang membantu pemerintah mengutip dan mengagihkan zakat.

4. Muallaf yang dijinakkan hatinya: Mereka orang yang baharu memeluk islam yang dijangka dengan memberikan zakat kepada mereka akan menguatkan lagi islam mereka.

5. Hamba-hamba yang hendak memerdekakan diri: iaitu hamba mukatab (المكاتب) yang telah berakad dengan tuan yang memeliki mereka untuk membayar secara ansuran. Dia menjadi merdeka apabila selesai melangsaikan bayaran tersebut. Maka zakat diberi kepada golongan hamba ini apabila mereka tidak mampu menjelaskan ansuran tersebut.

6. Orang-orang yang berhutang.

7. Orang-orang yang berada pada fisabilillah.

8. Ibnu Sabil: Orang yang terputus bekalan dalam musafir yang diharuskan. Inilah 8 golongan yang berhak menerima zakat. 

Jika saudari nak membayar zakat kwsp maka serahkanlah di Pusat zakat kerana urusan pembayaran zakat saudari selesai.  Wallahu a’lam.

1007. Soalan : Ustaz..Adakah ada perbezaan ganjaran bagi orang yang menuntut ilmu di rumah Allah dengan orang yang menuntut dengan mendengar sahaja di tv kerana kita sedia maklum dengan bermacam-_macam ilmu islam yang telah ditayngkan dikaca tv..tolong beri penjelasan ustaz?

Jawapan :

Terdapat perbezaan seorang menuntut ilmu di masjid berbanding mendengar ceramah di t.v atau di radio. 

1. seorang yang berniat nak pergi menuntut ilmu adalah menuju jalan kesyurga, malaikat menguncupkan sayap-sayapnya dan di doakan semua makhluk di langit dan bumi termasuk ikan yang di dalam air. 

Daripada Abu Darda’, bahawasanya beliau mendengar Rasulullah SAW bersabda: “Sesiapa yang berjalan semata-mata kerana ingin menuntut ilmu, Allah akan permudahkan jalannya ke syurga dan sesungguhnya para malaikat menguncupkan sayap-sayapnya kepada orang yang menuntut ilmu kerana meredhai apa yang dibuatnya, dan sesungguhnya seseorang yang mengajarkan kebaikan akan dimohon ampun oleh makhluk yang ada di langit mahupun di bumi hingga ikan yang berada di dalam air. Sesungguhnya para nabi tidak mewariskan dinar (wang) tidak juga dirham, yang mereka wariskan hanyalah ilmu, dan barang siapa yang menuntut ilmu itu, maka sesungguhnya dia telah mendapat bahagian yang paling banyak.” (Hadis sahih, diriwayatkan oleh Ahmad, Abu Dawud, Attarmizi, Ibnu Majjah dan Ibnu Hibban) 

Kepada mereka yang selalu ke majlis ilmu, semestinya selalu mendengar hadis dan ayat Quran di atas. Setiap kali penceramah dan muzakkir ingin memulakan kuliah dan tazkirah mereka, mereka selalu diingatkan betapa pentingnya menuntut ilmu. 

Begitulah lumrahnya, orang yang berilmu sentiasa berada di dalam kehidupan yang baik, jika ilmu yang dipelajarinya itu benar, dan diamalkan apa yang dipelajari.

2. Pergi ke masjid setiap langkah mendapat 1 pahala, di hapuslan 1 dosa dan di naikkan 1 darjat oleh Allah SWT. termasuk waktu pergi dan balik.

3. Pergi ke masjid di samping mendapat ilmu yang bermanfaat , akan mendapat juga pahala solat berjemah 27 darjat lebih baik daripada solat bersendirian di rumah. 

4. Mendapat pahala berikhtikaf di masjid 

5. Di hapuskan dosa di antara solat ke solat (menunggu dari solat magrib ke solat isyak) 

Rasulullah SAW. bersabda maksudnya: "Tidaklah salah seorang di antara kalian yang duduk menunggu solat, selama dia berada dalam keadaan suci, kecuali para malaikat akan mendoakannya: 'Ya Allah, ampunilah dia. Ya Allah, sayangilah dia'." (Hadis Riwayat Muslim dari Abu Hurairah r.a., Sahih Muslim no. 469)

Mendengar ceramah di tv dan duduk di rumah sahaja hanya mendapat pahala mendengar ilmu yang bermanfaat tetapi fadilat ke masjid, ikhtikaf di masjid dan doa para malaikat semasa duduk di masjid tak di perolehi. Siaran di tv biasanya ulangan , malaikat akan menaungi juga jika ceramah tersebut secara terus menerus tetapi jika ulangan dah tak ada naungan malaikat.

1008. Soalan : Ustaz..apakah hukum jika seseorang itu mengatakan wanita yang free hair & berpakaian seksi ini seperti golongan yang berrada do lorong atau istilah paling tepat adalah seperti PELACUR...& memberitahu hamba Allah itu yang dia bukan menutup aurat tetapi membalut aurat..& ini menyebabkan hamba Allah ini terasa hati,,sedangkan hamba Allah ini baru berhijab & masih lagi dalam proses pembelajaran..

Jawapan :

Sebagai seorang muslim kita tak boleh membuat tuduhan yang mengaibkan seseorang yang belum menutup aurat lagi. Tuduhan seorang itu seperti pelacur adalah satu tuduhanyang berat jika tidak membawa 4 orang saksi dan boleh mendapat hukuman qazaf (hukuman qazaf adalah di sebat 80 kali dan persaksiannya tak lagi boleh di terima) . Jika di dunai tak di hukum di akhirat nanti berat hukuman yang akan menanti. 

Lidah perlu di jaga dan tak boleh bercakap ikut sedap mulut kerana Nabi SAW memberi amalan dua anggota manusia yang menyebabkan pemiliknya masuk neraka adalah lidah dan kemaluan.

Jika seorang kakak hendak menasihati adiknya boleh memberi nasihat tetapi jangan terkeluar perkataan yang tidak sopan atau megaibkan. Berkatalah dengan bahasa yang baik dan penuh hikmah. Kita sebagai pendakwah perlu memberi nasihat yang baik dan tidak boleh menguris perasaan orang lain.

Firman Allah SWT maksudnya : “Maka dengan rahmat Allahlah kamu lemah lembut terhadap mereka dan jika kamu kasar hati, nescaya mereka akan lari dari sisimu.” (Surah Ali ‘Imran ayat 159)

Di antara sifat-sifat yang paling ketara yang wajib tertanam di dalam diri seseorang muslim ialah, sifat sabar dan berlemah lembut kerana kerja-kerja untuk Islam akan berhadapan dengan perkara-perkara yang tidak menyenangkan, malah jalan dakwah sememangnya penuh dengan kepayahan, penyiksaan, penindasan, tuduhan, ejekan dan persendaan yang memalukan. Halangan–halangan ini sering dihadapi oleh para petugas ‘amal Islami sehingga himmah mereka menjadi pudar, gerakan menjadi lumpuh malah mereka mungkin terus berpaling meninggalkan medan dakwah.

Nabi SAW bersabda maksudnya : "Mahukah aku memberitahu kamu suatu perkara yang dengannya Allah akan memuliakan binaan (kedudukan seseorang) dan mengangkatnya kepada beberapa darjat ketinggian. Mereka menjawab: Ya! Wahai Rasulullah. Baginda bersabda: Berlemah-lembutlah kamu terhadap orang jahil, maafkanlah orang yang menzalimi kamu, hulurkanlah pemberian kepada orang yang menahan pemberiannya kepadamu dan sambunglah hubungan silaturahim terhadap orang yang memutuskannya terhadap kamu."

Sifat berlemah lembut ini adalah sifat fitrah yang disukai oleh semua manusia kerana jiwa manusia menolak sifat manusia yang kasar, bengis dan tidak suka bertolak ansur.

Semasa Nabi SAW berdakwah baginda cukup berlemah lembut untuk mengajak kepada akidah Islam, sehinggakan baginda di maki hamun, di letakkan najis binatang semasa solat , hatta sehingga di balik batu baginda tak pernah keras dan kasar. Baginda berdoakan pada orang kafir yang jahat itu supaya Allah berikan taufik dan hidayah. 

Tidak banyak sikap baginda keras pada musuh ada beberapa kes baginda memerangi puak yahudi kerana mereka melanggar perjanjian dengan baginda. Baginda pernah mendoakan kecelakan pada satu kaum yang menipu dan membunuh para sahabat yang hafiz al-Quran secara tidak bermaruah (mereka panggil pendakwah Islam datang ke kampung mereka tetapi di tengah jalan mereka berkhianat dan membunuh semua para sahabat). 

Rasanya kita ni jika ada orang maki hamun boleh tak kita bersabar? Rasanya mungkin kita berkali ganda maki hamun balik pada orang tersebut,kerana tak sabarnya kita.menghadapi dugaan dalam berdakwah.

1009. Soalan : Boleh ustaz terangkan maksud solat menghormati waktu dan bagaimana cara melakukannya...

Jumlah :

Ramai yang bertanya tentang solat hormat waktu adakah ia mempunyai sandaran atau tidak? Jika ada bagaimanakah perlaksanaannya? 

Bagaimana pula dengan hukumnya, adakah solat tersebut sah ataupun sekadar mengangkat dosa sahaja?

Untuk menghuraikan isu ini, perkara paling asas yang perlu diketahui adalah mengapakah ulama menyebut tentang hal ini?

Isu ini berlaku apabila seseorang itu gagal menyempurnakan syarat-syarat sah solat. Antara keadaan tersebut:-

1. Tidak dapat bersuci samada wuduk atau tayammum ( seperti dalam kenderaan yang tidak mampu berhenti, atau menaiki kapal namun tidak sampai untuk mengambil air )

2. Dalam keadaan pakaian terkena najis yang tidak mampu untuk menukarkannya dalam tempoh waktu solat.

Boleh disimpulkan keadaan-keadaan yang disebut ganjil dan jarang berlaku apatah lagi di zaman moden ini.

Terdapat empat pendapat utama dalam masalah ini. Antaranya:-

Pendapat pertama : Iman Abu Hanifah, Sebahagian sahabat, Sebahagian Ulama Syafie, dan dinukilkan juga daripada Imam Thauri dan Auzai, tidak perlu solat namun perlu diqada’ ( diganti ). Dalil mereka:-

1. Hadis yang diriwayatkan oleh Imam Bukhari dan Imam Muslim ( Tiada solat melainkan bersuci ).

2. Qias kepada perempuan haid yang tidak wajib menunaikan solat dalam keadaan haid.

Pendapat kedua : Pendapat Imam Malek. Tidak perlu solat dan tidak perlu diqada’. 

Kewajipan solat itu digugurkan.Dalil-dalilnya:-

1. " Wahai orang-orang yang beriman, janganlah kamu mengerjakan sembahyang ketika kamu sedang mabuk, kecuali jika kamu telah mengetahui apa-apa yang kamu katakan dan jangan pula sedang junub “ ( Surah An-Nisa’ ayat 43 )

2. Hadis : Allah tidak akan menerima solat seseorang daripada kamu, apabila dia berhadas sehinggalah dia berwuduk.

Pendapat ketiga : Pendapat Imam Syafie, Abu Yusof ( Mazhab Hanafi ), 

Sebahagian Ulama Malik, juga salah satu pendapat Iman Ahmad dan Imam Tabari. Wajib solat sekadar rukun sahaja dan perlu diqada’ ( diulang kembali ). Solat ini dianggap tidak sempurna dan hanya dilaksanakan demi menghormati waktu.

Dalil-dalilnya:-

1. Hadis Aisyah yang diriwayatkan dalam Bukhari dan Muslim : Rasulullah SAW pernah menghantar Asid bin Hadr dan Anas untuk mencari kalung Aisyah yang hilang, apabila tiba waktu solat mereka tidak menjumpai air lantas menunaikan solat tanpa bersuci, apabila diajukan kepada baginda SAW turunlah ayat tayamum
Hadis ini menunjukkan bahawa baginda SAW tidak mengingkari solat mereka ( tanpa bersuci ) dan perlu diulangi kembali kerana solat tidak akan sempurna tanpa bersuci.

2. Nas-nas yang menyuruh melaksanakan solat pada waktunya tidak memperincikan mereka yang boleh meninggalkan atau tidak. Ini menunjukkan kewajipan tidak akan digugurkan walau apa keadaan sekali pun.

Pendapat keempat : Salah satu pendapat Imam Ahmad, Ibnu Hazm dan Sebahagian besar ulama hadis.

Dalil-dalilnya:-

1. “Maka bertakwalah kepada Allah dengan kadar kemampuan kamu.” (Surah al-Taghabun ayat 16),

“Allah tidak membebankan seseorang melainkan sekadar kemampuannya.” (Surah al-Baqarah ayat 286)

“Allah tidak menghendaki untuk menjadikan ke atas kamu kesusahan.” (Surah al-Maidah ayat 6),

Ayat-ayat diatas menunjukkan bahawa Islam tidak membebankan penganutnya dalam menunaikan ibadat yang diperintahkan Allah. Maka, laksanakanlah ibadat sekadar kemampuan.

2. Rasululullah SAW tidak pernah menyuruh sahabat agar mengulangi solat tersebut.

Dalam memahami isu-isu perbezaan pendapat dikalangan ulama, adalah lebih baik kita mencari apakah punca perbezaan dikalangan mereka terutamannya dalam memahami nas. Dalam isu ini ia berpunca daripada kefahaman hadis sahabat mencari kalung Aisyah.

1. Mereka yang menyatakan bahawa solat itu wajib digugurkan terus berpendapat Rasulullah SAW tidak menyuruh mengulangi kembali solat tersebut dan solat itu sememangnya tidak sah tanpa bersuci.

2. Mereka yang berpendapat solat itu wajib dilaksanakan dan wajib diulang, melihat Rasulullah SAW tidak mengingkari solat mereka ( tanpa bersuci ) dan dalam masa yang sama solat tersebut tidak sah dan mesti diulangi.

3. Mereka yang menyatakan hanya perlu solat tanpa qada’ melihat baginda SAW tidak menyuruh sahabat mengulanginya kembali menunjukkan solat tersebut adalah sah.

Kesimpulan.

Dalam mazhab Syafie pendapat yang lebih berhati-hati dan meyakinkan iaitu wajib solat dan wajib qada' pendapat ini adalah pendapat pertengahan di antara pendapat tak perlu solat dan tak perlu qada' dan satu lagi wajib solat dan tak perlu qada'.

Cara yang terbaik untuk kita mengelakkan solat menghormati waktu adalah kita sentiasa berwuduk dan mudah apabila sampai masuk waktu solat boleh terus solat terutama ketika di dalam bas, keretapi atau kapal terbang. Untuk kaum lelaki sentiasa membawa kain sarung di dalam bag kerana apabila terkena najis semasa buang air kecil ada kain yang bersih boleh di gunakan untuk solat. Dalam keadaan dharurat contoh tersangkut di perjalanan kerana kemalangan jalan raya boleh solat jamak ta'khir saja walaupun bukan bermusafir. maka tak timbul solat menghormati waktu.

1010. Soalan : Boleh tak ustaz huraikan cara-cara wuduk mengikut sunat Rasulullah SAW berdasarkan hadis-hadis sahih?

Jawapan : 

Rukun dan Tata Cara wuduk yang benar

1.Dalil wajibnya adalah firman Allah Ta’ala dalam surah Al-Maidah ayat 6 yang telah kami bawakan, dan juga sabda Nabi SAW maksudnya, “Allah tidak akan menerima solat tanpa taharah,” (HR. Al-Jamaah kecuali Al-Bukhari)

2.Nabi SAW berwuduk setiap kali mahu solat (HR. Al-Bukhari dan Imam Empat). 

Baginda bersabda lagi, “Seandainya saya tidak menyusahkan umatku nescaya saya akan memerintahkan mereka untuk berwuduk setiap kali mahu solat, dan bersama wuduk ada bersiwak.” (HR. Ahmad dengan sanad yang shahih sebagaimana dalam Al-Muntaqa)

3.Niat hukumnya adalah rukun wuduk, 

Berdasarkan sabda Nabi SAW yang masyhur, “Sesungguhnya setiap amalan -sah atau tidaknya- tergantung dengan niat.” (HR. Al-Bukhari dan Muslim)

4.Didahului dengan bersiwak atau menyikat gigi.

Hal ini berdasarkan sabda Nabi SAW, “Seandainya saya tidak takut untuk menyusahkan umatku, nescaya aku akan perintahkan mereka untuk bersiwak setiap kali wuduk.” (HR. Malik dari Abu Hurairah)

5.Lalu membaca basmalah -dan hukumnya adalah sunnah-, dengan dalil sabda Nabi SAW yang bermaksud, “Berwuduklah kalian dengan membaca bismillah.” (Dihasankan oleh Al-Albani)

6.Mencuci kedua telapak tangan tiga kali dan hukumnya adalah sunat berdasarkan kesepakatan kaum muslimin.

7.Berkumur dan memasukkan sebagian air ke dalam hidung lalu dikeluarkan,

Perlu untuk diperhatikan termasuk di dalamnya madhmadhoh (berkumur-kumur) dan istinsyaq (memasukkan air dan menghirupnya hingga ke bagian dalam hidung).

Nabi SAW bersabda maksudnya, “Apabila salah seorang dari kalian berwuduk hendaklah ia melakukan istinsyaq.” (HR. Muslim). 

Adapun tentang madhmadhoh, Nabi SAW bersabda maksudnya, “Jika engkau berwuduk, maka lakukanlah madhmadhoh.” (HR. Abu Dawud, Tirmidzi, Nasa’i dan Ibnu majah dengan sanad yang sahih)

Berdasarkan sabda Nabi SAW maksudnya, “Kalau salah seorang di antara kalian berwuduk maka hendaknya dia memasukkan air ke dalam hidungnya kemudian mengeluarkannya.” (HR. Al-Bukhari dan Muslim dari Abu Hurairah). 

Beliau menggabungkan antara kumur-kumur dan istinsyaq dengan cara setengah dari air yang baginda ambil, beliau masukkan ke dalam mulut dan setengahnya lagi ke dalam hidung. 

Baginda istinsyaq dengan tangan kanan dan istintsar dengan tangan kiri, berdasarkan hadis Ali bin Abi Thalib. Dan baginda memerintahkan untuk bersungguh-sungguh dalam istinsyaq kecuali dalam keadaan berpuasa dengan sabdanya, “Bersungguh-sungguhlah dalam menghirup air ke hidung kecuali kalau kamu dalam keadaan berpuasa.” (HR. Abu Daud dari Laqith bin Saburah)

8.Mencuci wajah, dan hukumnya adalah rukun wuduk kerana tersebut dalam surah Al-Maidah. Disunatkan juga ketika mencuci wajah untuk menyelang-nyelingi janggut.

Mencuci wajah merupakan salah satu rukan wuduk, ertinya tidak sah wuduk tanpa mencuci wajah. Allah SWT berfirman yang maksudnya, “Hai orang-orang yang beriman, apabila kamu hendak mengerjakan solat maka basuhlah mukamu.” (Surah Al-Maidah ayat 6)

Termasuk salah satu kewajiban dalam wuduk adalah menyela-nyela janggut bagi yang memiliki janggut yang lebat berdasarkan hadis Anas bin Malik radhiyallahu ‘anhu bahwasanya apabila Rasulullah SAW berwuduk, baginda mengambil setelapak air kemudian memasukkannya ke bawah dagunya selanjutnya menyela-nyela janggutnya. Kemudian bersabda, “Demikianlah Rabbku memerintahkanku.” (HR. Abu Dawud, Al-Baihaqi, Al-Hakim dengan sanad sahih lighoirihi).

9).Kemudian mencuci kedua tangan samapai melewati siku dan baginda juga memerintahkan untuk menyelang-nyelingi jari-jemari. Hukum mencuci tangan samapai ke siku adalah rukun wuduk.,

“Aku berkata: ‘Wahai Rasulullah, kabarkan kepadaku tentang wuduk?’” Nabi berkata, “Sempurnakan wuduk-mu, dan sela-selalah antara jari-jemarimu, dan bersungguh sungguhlah dalam memasukkan air ke dalam hidung kecuali jika kamu dalam keadaan berpuasa.” (Diriwayatkan oleh lima imam, dishahihkan oleh Tirmidzi)

Para ulama telah bersepakat tentang wajibnya mencuci kedua tangan ketika berwudhu. Allah berfirman yang artinya, “Hai orang-orang yang beriman, apabila kamu hendak mengerjakan solat maka basuhlah mukamu dan juga tanganmu sampai dengan siku.” (Surah Al-Maidah ayat 6)

Perlu untuk diperhatikan bahwa siku adalah termasuk bagian tangan yang harus disertakan untuk dicuci.

10).Mengusap (menyapu) seluruh kepala (termasuk mengusap kedua daun telinga),

Mengusap kepalanya sekali, dari mulai tempat tumbuh rambut bagian depan sampai akhir tumbuhnya rambut dekat tengkuknya, kemudian mengembalikan usapan itu (membalik) sampai kembali ketempat semula memulai, kemudian memasukkan masing-masing jari telunjuknya ke telinga dan menyapu bagian daun telinga dengan kedua ibujarinya.

Allah SWT berfirman yang maksudnya, “… dan usaplah kepalamu.” (Surah Al-Maidah ayat 6). Yang dimaksud dengan mengusap kepala adalah mengusap seluruh bagian kepala mulai dari depan hingga belakang.

Adapun mengusap kedua telinga hukumnya juga wajib kerana termasuk bagian dari kepala. Nabi SAW bersabda, “Kedua telinga termasuk kepala.” (HR. Ibnu Majah, shahih). Mengusap kedua telinga ini dilakukan setelah mengusap kepala dengan tanpa mengambil air yang baru.

Hadis Abdullah bin Zaid, dimana beliau juga memperagakan sifat wuduk Nabi.

Dia meminta bekas berisi air lalu menuangkan air ke dua telapak tangannya dan mencuci keduanya sebanyak tiga kali. Kemudian dia memasukkan tangannya kedalam bekas air lalu berkumur-kumur, istinsyaq dan istintsar sebanyak tiga kali dari tiga kali mengambil air. Kemudian dia mengambil air lalu mencuci wajahnya sebanyak tiga kali. Kemudian dia mengambil air lalu mencuci tangan sampai sikunya sebanyak dua kali. Kemudian dia mengambil air lalu mengusap kepalanya -ke belakang dan ke depan- sebanyak satu kali.Kemudian dia mencuci kedua kakinya".

Dalam sebagian riwayat: Baginda memulai mengusap pada bagian depan kepalanya kemudian mendorong kedua tangannya sampai ke tengkuknya, kemudian kedua tangannya kembali ke bagian depan kepalanya.

11).Membasuh kedua kaki sampai kedua mata kaki,

Allah SWT berfirman yang maksudnya,” dan (cucilah) kakimu sampai kedua mata kaki.” (Surah Al-Maidah ayat 6)

Mencuci kedua kaki -dan hukumnya adalah rukun- sampai melewati mata kaki. Semua bagian kaki harus terkena air wuduk, kerana Nabi SAW bersabda maksudnya, “Celakalah bagi tumit-tumit (yang tidak terkena air, pent) dari api neraka.”

Perlu untuk diperhatikan bahwa kedua mata kaki adalah termasuk bagian kaki yang harus disertakan untuk dicuci. Adapun menyela-nyela jari-jari kaki hukumnya juga wajib apabila memungkinkan bagian antar jari tidak tercuci kecuali dengan menyela-nyelanya.

12).Tertib (berurutan).

Muwalat adalah berturut-turut dalam membasuh anggota wuduk. Maksudnya adalah sebelum anggota tubuh yang dibasuhnya mengering, ia telah membasuh anggota tubuh yang lainnya.


Disunatkan memulai dengan bagian kanan dalam mencuci semua anggota wuduk yang berjumlah sepasang, kecuali telinga kerana keduanya diusap secara bersamaan. Nabi SAW bersabda maksudnya “Kalau kalian memakai pakaian dan kalau kalian berwuduk, maka mulailah dengan bagian kanan kalian.” (HR. Abu Daud dengan sanad yang shahih)

No comments:

Post a Comment