Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh
بِسْمِ ٱللَّهِ ٱلرَّحْمَـٰنِ ٱلرَّحِيم
Segala
puji bagi Allah, Rabb sekelian alam. Selawat serta salam buat junjungan
mulia Nabi Muhammad SAW keluarga serta para sahabat dan pengikut yang
istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat.
Sahabat yang dirahmati Allah,
Tanyalah Ustaz Siri 8 adalah menjelaskan persoalan ayat-ayat untuk mengesan gangguan sihir, cara-cara rawatan sihir, menguap semasa membaca al-Fatihah semasa solat, hukum ziarah kubur dan adab-adab semasa ziarah kubur.
36. Soalan : Bolehkah ustaz jelaskan apakah ayat-ayat ringkas untuk kita kesan seseorang itu mendapat gangguan sihir?
Jawapan :
Untuk kita hendak mengetahui sesuatu penyakit itu berpunca daripada perbuatan sihir caranya adalah seperti berikut :
Membaca ayat-ayat dibawah ditapak tanganmu :
1. Baca surah Ibrahim ayat 42-52
2. Baca surah al-Mukminun ayat 98-118
3. Baca surah al-Falaq ayat 1-5.
4. Baca surah an-Nas ayat 1-6
Ketika
membaca ayat-ayat di atas , letakkan mulutmu di telapak tangan kananmu,
sehingga nafasmu atau sebahgian dari ludahmu mengenainya. Kemudian
hulurkan tapak tangan kananmu itu di depan mata si sakit, dan mintalah
dia melihatnya. Kalau dia sama sekali tidak boleh melihatnya, atau
matanya menjadi silau atau nanar, atau dia melihat tapak tanganmu
berwarna sangat merah atau hitam, atau dia melihat banyak salib di
telapak tanganmu, atau tiba-tiba kepalanya terasa sangat pening, atau
dia menunjukkan suatu gejala yang muncul secara tiba-tiba, maka dia ,
tidak diragukan, terkena sihir atau kesurupan atau kedua-duanya sekali.
[CATATAN
: Sebaik-baiknya, usahakan dia sendiri yang membacanya ayat-ayat
diatas. Kalau si sakit tidak boleh membaca sendiri maka kalian boleh
bacakan ditapak tangan kalian dan hulurkan tangan kanan kalian di depan
mata si sakit minta dia melihatnya.]
37. Bagaimanakah cara untuk merawat gangguan sihir?
Jawapan :
Untuk melakukan pengubatan terhadap penyakit gangguan sihir , cara-caranya adalah seperti berikut :
1.
Ambil tujuh helai sirih hijau atau daun teratai. Tumbuk dengan batu,
besi atau apa saja sehingga lumat (boleh juga guna alat penghancur
letrik - blinder)
2.
Masuk tumbukan daun sirih atau daun teratai itu dalam satu mangkuk
besar. Isi dengan air secukupnya untuk minum dan mandi seluruh badan.
3. Letakkan telapak tangan kananmu pada air yang sudah diisi tumbukan daun sirih.
4. Sentuhkan bibirmu pada mangkuk, sehingga nafas atau sebahagian dari ludahmu mengenainya.
5. Bacakan ayat-ayat berikut :
a. Baca Ayat Kursi. (Surah al-Baqarah ayat 255)
b. Bacakan Surah al-Kafirun.
c. Baca Surah al-Ikhlas.
d. Baca Surah al-Falaq.
e. Baca Surah an- Nas.
(Ayat-ayat dibawah adalah ayat penawar sihir)
f. Baca Surah al-A'raf ayat 117-119.
g. Baca Surah Yunus ayat 79-82.
h. Baca Surah Thaha ayat 65-69.
Setelah
dijampi dengan ayat-ayat al-Quran di atas air itu diminumkan kepada si
sakit, kemudian mandikan ia dengannya. Ulangi seminggu sekali dan
sesudah itu in syaa Allah , sihir itu tidak akan ada lagi.
[Yakinlah
kepada Allah SWT bahawasanya hanya Dia sahaja yang akan menyembuhkan
segala penyakit termasuk penyakit disebabkan sihir hasil perbuatan jin
dan syaitan]
38. Soalan : Adakah bacaan al-Fatihah semasa solat dikira sah sekiranya ketika membaca al Fatihah sambil menguap ataupun kena ulang ayat yang kita baca sambil menguap? Mohon penjelasan ya ustaz.
Jawapan :
Apabila
sedang membaca surah al-Fatihah tiba-tiba menguap maka perlu ulang
balik ayat yang terganggu semasa menguap. kerana sebutan ketika menguap
tadi telah lari dari sebutan yang betul. Sabda Nabi SAW yang bermaksud :
"Menguap
adalah daripada syaitan. Maka apabila seseorang daripada kalian
menguap, tahanlah sedaya mungkin kerana sesungguhnya apabila seseorang
kalian menguap sambil berbunyi 'Haaa', maka ketawalah syaitan. " ( Hadis
Riwayat Bukhari)
Jika
tidak dapat menahan diri daripada menguap, maka tutuplah mulut dengan
tangan dan berusaha tidak mengeluarkan sebarang bunyi. Ini berdasarkan
hadis Nabi SAW yang bermaksud : "Jika seseorang kalian menguap, maka
tutuplah mulut dengan tangannya kerana sesungguhnya syaitan masuk (ke
dalam mulut yang terbuka). "
( Hadis Riwayat Muslim)
39. Soalan : Kita sering mendengar pelbagai pendapat tentang hukum menziarah kubur..boleh ustaz jelaskn dengan lebih terperinci?
Jawapan :
Dalam
pandangan Islam, ziarah kubur termasuk ibadah yang pada awalnya
diharamkan, iaitu diawal perkembangan Islam. Namun kemudian dianjurkan
dalam agama. Pengharaman ziarah kubur sebelumnya disebabkan para sahabat masih baru saja meninggalkan pola kepercayaan jahiliyah, yang salah satu bentuknya seringkali meminta-minta kepada kuburan.
Padahal
perbuatan itu termasuk perbuatan syirik yang dosanya tidak akan
diampuni bila mati tak sempat bertaubat. Namun ketika para sahabat
sudah lebih kuat keimanannya, lebih dewasa cara berpikirnya serta sudah
tidak ingat lagi masa lalunya tentang ritual aneh-aneh terhadap kuburan,
maka Rasulullah Sallallâhu ‘Alaihi Wa âlihi wa sallam pun membolehkan
mereka berziarah kubur.
Berziarah
kubur adalah sesuatu hal yang disyariatkan dalam agama berdasarkan
(dengan dalil) hadis-hadis Rasulullah Sallallâhu ‘Alaihi Wa âlihi wa
sallam dan ijma’.
Dalil-dalil dari hadis Rasulullah Sallallâhu ‘Alaihi Wa âlihi wa sallam tentang disyariatkannya ziarah kubur di antaranya:
Hadis Buraidah bin Al-Hushaib radhiyallâhu ‘anhu dari Rasulullah Sallallâhu ‘Alaihi Wa sallam baginda bersabda,
إِنِّيْ كُنْتُ نَهَيْتُكُمْ عَنْ زِيَارَةِ الْقُبُوْرِ فَزُوْرُوْهَا
”Sesungguhnya
aku pernah melarang kalian untuk menziarahi kubur, maka (sekarang)
ziarahilah kuburan.” Hadis ini dikeluarkan oleh Imam Muslim (3/65 dan
6/82) dan Imam Abu Dâud (2/72 dan 131) dengan tambahan lafazh,
فَإِنَّهَا تُذَكِّرُكُمْ الْآخِرَةَ
“Sebab ziarah kubur itu akan mengingatkan pada hari akhirat.”
Dan
dari jalan Abu Dâud hadis ini juga diriwayatkan maknanya oleh Imam
Al-Baihaqy (4/77), Imam An-Nasâ`i (1/285-286 dan 2/329-330), dan Imam
Ahmad (5/350, 355-356 dan 361). Anjuran untuk berziarah tersebut tak
lepas dari dua tujuan pokok utama dalam berziarah.
Pertama, Sarana untuk mengingat kematian
Anjuran
untuk selalu mengingat mati sebenarnya bukan disaat kita sedang
berziarah semata, akan tetapi disetiap saat dan disetiap waktu kita
dianjurkan untuk senantiasa ingat bahawa kelak cepat atau lambat ajal
kita akan datang juga. Akan tetapi dengan berziarah ke kubur, tentu hal
tersebut seharusnya membuat kita sadar bahawa kita satu hari nanti akan
mati.
Kedua, Untuk mendoakan ahli kubur. Doa anak yang soleh mustajab dan sampai kepada ibu bapa yg telah meninggal dunia.
40. Apakah adab-adab yang perlu dilakukan semasa menziarah kubur?
Jawapan :
Beberapa adab dalam berziarah kubur:
1. Dianjurkan Melepas Alas Kaki
Dianjurkan
menurut madzhab Hanbali, melepas sandal ketika masuk ke areal pemakaman
karena ini sesuai dengan perintah dalam hadits Busyair bin Al
Khashahshah:
Ketika
aku berjalan mengiringi Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wa sallam,
ternyata ada seseorang berjalan di kuburan dengan mengenakan kedua
sandalnya. Maka Nabi Sallallahu ‘Alaihi Wa sallam mengatakan “Hai
pemakai dua sandal, tanggalkan kedua sandal kamu!” Orang itu pun
menoleh. Ketika dia tahu bahwa itu ternyata Rasulullah Shallallahu
‘Alaihi Wasallam, ia melepaskannya serta melemparkan keduanya. (HR. Abu
Dawud, hasan)
Diperbolehkan
tetap memakai sandal jika ada penghalang semacam duri, kerikil yang
panas, atau semacam keduanya. Ketika itu, tidak mengapa berjalan dengan
kedua sandal di antara kuburan untuk menghindari gangguan itu.
2. Mengucapkan Salam
Disunnahkan
bagi orang yang berziarah mengucapkan salam kepada penghuni kuburan
Muslim. Adapan ucapan salam hendaklah menghadap wajah mayat, lalu
mengucapkan salam sebagaimana telah diajarkan oleh Nabi Sallallahu
‘Alaihi Wa sallam kepada para Sahabatnya ketika mereka berziarah kubur,
“Assalamu ‘alaikum dara qaumin Mu’minin, wa insya Allah bikum laa hiqun.”
Ertinya, “Keselamatan atas kalian di tempat orang Mukmin, dan kami insya Allah akan menyusul kalian juga.”
Atau
boleh juga dengan lafal lain, “Assalamu ‘ala ahlid diyari minal
Mu’minina wal Muslimin, wa inna insya Allah ta’ala bikum laa hiqun.
As-alullahu lana wa lakumul afiyah.”
Ertinya,
“Keselamatan kepada penghuni kubur dari kaum Mukminin dan Muslimin,
kami insya Allah akan menyusul kalian. Aku memohon keselamatan kepada
Allah untuk kami dan kalian semua.”
Kedua lafazh salam tersebut diriwayatkan Imam Muslim.
3. Membaca Surah Pendek
Dianjurkan
membacakan Al Quran atau surah pendek. Ini adalah sunat yang dilakukan
di kuburan. Pahalanya untuk orang yang hadir, sedang mayat seperti
halnya orang yang hadir yang diharapkan mendapatkan rahmat.
Disunatkan
membaca surah Yasin seperti yang diriwayatkan Ahmad, Abu Dawud, Ibnu
Hibban, dan Al Hakim dari Ma’qal bin Yassar, Rasulullah Sallallahu
‘Alaihi Wasallam bersabda, “Bacakanlah surah Yasin pada orang yang
meninggal di antara kalian.”
Sebagian
ulama menyatakan hadis ini dha’if. Imam Asy Syaukani dan Syaikh Wahbah
Az Zuhaili menyebutkan bahwa hadis ini berstatus hasan.
4. Mendoakan si Mayat
Selanjutnya
mendoakan untuk mayat usai membaca Al Quran dengan harapan dapat
dikabulkan. Sebab doa sangat bermanfaat untuk mayat. Ketika berdoa,
hendaknya menghadap kiblat.
Saat
berziarah kubur di Baqi’, Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wa sallam
berdoa dengan lafazh, “Allahummaghfir li Ahli Baqi’il gharqad.”
5. Berziarah dalam keadaan berdiri :
Disunatkan
ketika berziarah dalam keadaan berdiri dan berdoa dengan berdiri,
sebagaimana yang dilakukan Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wasallam ketika
keluar menuju Baqi’.
Selain
itu, jangan duduk dan berjalan di atas pusara kuburan. Dalam riwayat
Muslim, Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wasallam bersabda, “Sungguh jika
salah seorang dari kalian duduk di atas bara api sehingga membakar
bajunya dan menembus kulitnya, itu lebih baik daripada duduk di atas
kubur.” Sedangkan jika berjalan di samping atau di antara pusara-pusara
kubur, maka itu tidak mengapa.
6. Menyiramkan Air di Atas Pusara
Diperbolehkan
menyiramkan air biasa di atas pusara si mayat berdasarkan hadis
berikut, “Sesungguhnya Nabi Muhammad Sallallahu ‘Alaihi Wasallam
menyiram (air) di atas kubur Ibrahim, anaknya, dan meletakkan kerikil di
atasnya.” Hadis diatas oleh Abu Dawud dalam Al Marasil, Imam Baihaqi
dalam Sunan, Thabarani dalam Mu’jam Al Ausath. Syaikh Al Albani
menyatakan sanadnya kuat di dalam Silsilah Ahadits Shahihah
Sedangkan menyiram dengan air bunga tujuh jenis atau menabur bunga, maka itu tidak dituntunkan oleh syari’at.
No comments:
Post a Comment